Konya Sarayönü Boyalı Köyü Tarihçesi










BOYALI KÖYÜ 
a)Komşuları:Doğusunda Kadıoğlu Beldesi, 


batısında Örnekköy ve Sarıkaya Köyü 


güneyinde Karabıyık Köyü,kuzeyinde 


Sülüklü beldesi ve Zaferiye Köyü 


bulunmaktadır. 


b)Köyün yüzölçümü: Tahminen 80.000 

dekardır.

c)Yeryüzü şekilleri :Köy engebeli bir

arazi yapısına sahiptir. Yer yer küçük

tepecikler ve yükseltilere

rastlanmaktadır. Batı ve doğu yönünde

bulunan araziler genellikle düzdür. Köy

kuzeyden güneye doğru uzanan bir yamaç

üzerinde kurulmuştur. Boyalı İç Anadolu

Bölgesinin Cihanbeyli yaylası üzerinde

bulunmaktadır.


 d)İklimi: Köyde karakteristik karasal

iklim hüküm sürmektedir. Ekim Kasım ve

Nisan Mayıs aylarında bolca yağmur

yağmaktadır. Eylül sonlarından itibaren

yoğun sisli günler başlar. Ocak

ortalarına kadar devam eder. Kışları kar

yağışlı ve kuru ayazdır. Kışları

sıcaklık -15,-20 ° C ye kadar düşer.

Karın erimesiyle birlikte bahar ortasına

kadar aşırı çamurlaşma görülür.

e)Toprak ve Ekime

elverişliliği:Boyalının tarım toprakları

her yıl kullanılmaya müsait değildir.

Toprak demir bakımından fakirdir.

Tarlalar bir yıl ekilir,bir yıl nadasa

bırakılır. Kuzey bölgesindeki tarlalar

taşlıktır.



f)Akarsuları ve Durgun Suları:Köy

sınırları içerisinde iki köy çeşmesi

dışında, köyün güneydoğu çıkışında Dere adı verilen mevkide de bir kaynak su

bulunmaktadır. Fakat Toprak yapısı çok

geçirgen olduğu için bu su bir miktar

yok aldıktan sonra kaybolur. Köyde

durgun su bulunmamaktadır. Köyün yer

altı su kaynakları yetersizdir.

D.S.İ.'nin yapmış olduğu muhtelif

araştırmalarda yeterli su

bulunamamıştır.

g) Mesire yerleri ve Tabii

Güzellikleri:Boyalı ve bu havalideki

bütün köylerin ortak mesire yeri

karabıyık sınırları içinde kalan Kayalı

Boyalı adı verilen dar ve küçük bir

vadidir. Burası küçük bir derenin

bulunduğu yamaçlarda da karaağaç,meşe

dağ eriği gibi ağaçların

bulunduğu ,bahçelik bir yerdir. Bunun

dışında yağmur duasına çıkılan

Boyalı'nın en yüksek mevkii olan Ziyaret

adlı bir bir mevkii vardır.



TARİHÇESİ



a)Adını nereden almaktadır? Önceden

Hazırlı beldesinin yaylası olarak

kulanılan yerleşim yerinin eski adı

Bahar Yaylası olarak bilinmektedir. Bir

rivayete göre köyün adı ,Bu iki

kelimenin geçirdiği söyleyiş değişikleri

sonunda Boyalı adını vermişlerdir.

b)İlk yerleşenler ve yerleşme maksadı :

Doğudan gelerek Hazırlı kasabasına

yerleşenleşenlerden bir kısmı yayla

olarak kullanılan Boyalı'ya daimi

meskenler kurarak Boyalı'ya

yerleşmişlerdır. Köyün komşuları olan

Zaferiye ve Kadıoğlu'da Hazırlı'dan

gelmedir. Köy ilerleyen yıllarda doğudan

da göç almıştır. Köy kesin olmamakla

beraber 105-106 yıl kadar önce

kurulmuştur. İlk yerleşim beş hanedir.

Hayvancılık için bu bölgeye

yerleşmişlerdir. Köy önce Cihanbeyli

ilçesine daha sonra Yunak ilçesine

bağlanmıştır. Köyün üzerinde yerleştiği

yerde eskiden kalma örenler ve

mezarlıklar bulunmaktadır. Batı mahalle

tabir edilen mevkide çeşmenin üzerinde

Latince kabartma yazılı bir taş

bulunmaktadır.

YAŞAYIŞ

a)Ev Yapıları ve iç tezyinatı : Evler

çoğunlukla tek katlı ve kerpiç olup

toprak damlıdır. Damlara çorak adı

verilen kıl yayılarak sudan korunur.

Köyde birkaç tane de ev iki katlıdır.

Evlerin temelleri taş, duvarlar kerpiç

Son zamanlarda briket yada

tuğla ,üzerleri direk ve hasır kamışla

örtülü ve üzerinde toprak bulunmaktadır.

Evlerin akmaması için de toprağın

üzerine Çorak adı verilen beyaz renkte

bir kıl atılmakta .Evler üç ve altı

odalıdır . Odalar da birer pencere

bulunmaktadır. Köyde yeni yapılan evler

betonarmedir .Hatta mineral sıvı da

kullanılmaktadır. Tuvaletler evden ayrı

ve oldukça uzakta yapılmıştır. Mutfak

bölümüde evin dışında yapılmıştır. Evin

bölümlerinin böyle darma dağınık

olmasının sebebi olarak kokudan

korumadan ziyade daha geniş ev arsası

tutabilmekdir.

b)Aile Tipi ve Aile Nüfus sayımı

Ortalaması: Köydeki hane sayısı 240'tır.

Her evde ortalama 5-10 arasında nüfus

bulunur. Evlenen kızlar ve erkek

çocuklar babalarından ayrıldığı , erkek

çocukların bir zaman babaları ile

birlikte kaldıkları da görülmektedir.

Çekirdek aile tipinin farklı bir formuna

rastlanır. Şöyle ki ,evin en küçük erkek

çocuğu babanın yanında baba ölene kadar

kalır.

c) Aile yapısı: Yeni evlenenler önce

dini nikahla evlenir. Sonra resmi

nikahla evlenir. Bir kısım aileler ise

çocuklarının nüfus cüzdanı lazım olduğu

zaman resmi nikahlarını yaptırırlar.

Ailede ,aile reisinin sözü geçer.

Kadınlar eşlerine bağlıdır. Eşler

arasında boşanma yok denecek kadar

azdır. Genç yaşta eşi ölen kadın ,çocuğu

varsa  çocuklarının başında durur,ikinci

evlilik yapmaz. Erkek çocuklara daha çok

önem verirler. Hatta kız çocuğu olup da

erkek çocuğu olmayanlar da ikinci bir

evlilik yapabilmektedir. İkinci evlilik

genellikle bu nedenle yapılır. Böyle

ikinci evlilik yapanlar 10 kişi

kadardır. Avrupa'da işci olabilmek için

eşinden anlaşmalı olarak boşananlar da

bulunmaktadır. Son yıllarda daralan

geçim kaynakları sebebiyle ailelerdeki

çocuk sayılarında azalmalar

görülmektedir Köylünün “Memur işi “

adını verdiği üç çocuğu geçmeyen

ailelerde artış vardır. c) Komşuluk

Münasebetleri Köy halkının komşuluk

münasebetleri yoğundur. Birbirlerinin

yardımlarına koşarlar. Kız verme kız alma yada

herhangi bir taşıt alınması

söz konusu olduğunda hayırlı olsun

ziyaretleri yapılır. Cenaze çıkan ev

günlerce dolar boşalır. Hastalık ve hac

ziyaretlerine bütün köylü iştirak etmeye

özen gösterir. Özellikle birbirlerine

akraba komşular arasındaki gidip

gelmeler ve birbirlerine tutkunluk

vardır. Kan davalı aileler birbirlerinin

bulundukları yerler de bile bulunmak

istemezler. Evlerini bile köyün dış

semtlerine taşıyanlar olmuştur.


d)Nüfusu: 2000 nüfus sayımına göre köyün

nüfusu 554'dür. Bunun 312'si kadın 242

'si erkektir. Evlerde en az 3 en çok 10

çocuk bulunmaktadır.1980'den sonra

köyden kente göç yaşanmış ve köy büyük

oranda boşalmıştır. Köyden geçim

sıkıntısından olduğu kadar ,hali vakti

yerinde olanlar da şehre göçmektedir.

Konya'da oturan ve durumu iyi olanlar

ticaret ve nakliyecilikle

uğraşmaktadırlar. İş amacıyla Avrupa'ya

gidenlerin dışındakiler daha çok

Denizli'ye göçmektedir. Son beş yıldan

bu yana köye geri dönenler ve köyden

şehre göçmeler devam edegelmektedir.1999'daki

ekonomik krizin işsiz bıraktığı

aileler ve gençler köye dönmüşler ve

köyün nüfusu bu münasebetle arızî bir

artış göstermiştir. Köyün ihtiyarları

kışı Konya'daki dairelerinde geçirirler.

Köy şu anda 60 hane civarındadır.


e)Gelenek ve Görenekler: Köy halkı doğu

illerinden geldiğinden kültür eski

gelenek göreneklere şekillenmektedir.

Kadınlar yabancı erkeklerin yanında

oturmazlar,yabancıların bulunduğu yere

gitmezler. Misafirlere ikram edilecek

çay ve yiyecekleri kadınlar hazırlar.

Misafir odasının kapısına kadar

getirir , kapıyı vurur,böylece eşine

haber verir,içeriye görünmezler. İçecek

ve yiyecekleri eşi içeriye alır. Kendi

aralarında kürtce konuşurlar.

Misafirperverdirler. Odaya giren yabancı

büyüklere saygı gösterirler. Ayağa

kalkarlar. Odanın baş köşesinde yer

verirler. Kürt olmayan köylerden kız

almazlar. Kadınlar şalvar

giyerler ,başları örtülüdür. Kızlar4

nişanlanıncaya kadar başlarını

örtmezler,Nişanlanmalar görücü usulü ile

yapılır. Oğlan tarafı uygun gördüğü

kızın ailesine giderek ister. Kız ailesi

müspet cevap verirse ,oğlan tarafını

akşam yemeğine davet eder. Oğlan tarafı

yakın akrabaları ile gider. Bir iki gün

sonra oğlan tarafı kız tarafını yemeğe

davet eder. Bu işlere söz kesme derler.

Başlık parası 15 yıl öncesinde

kalmıştır. Nişan söz kesiminden bir

müddet sonra yapılır. Nişanda kız tarafı

oğlan tarafına yiyecek hazırlar.

Davetlilerle beraber yemek yenir.

Davetliler ayrıca çerez adı verilen

lokum,fındık,fıstık,şeker karışımı ikram

edilir. Kız ve oğlan yüzükleri takılır.

Kızlar kendi aralarında eğlenirler,nişan

merasimi böylece biter. Ayrıca takılar

takılır,şerbet içilir. Bazende bu

şekilde tören yapılmaz. Söz kesilince

yüzük takılır nişanlanmış olur. Eskiden

kızlar ilkokulu bitirir bitirmez

nişanlanırken son yıllarda evlenme yaşı

yukarıya doğru çıkmıştır. Düğün: Eskiden

olduğu gibi 15 yaşından itibaren

erkeklerde görülen evlenme ortadan

kalkmıştır .Şimdilerde askerliğini

yapmış olanlar evlendirilmektedir. Düğün

başlayacağı hafta başında köy halkına

davetiye gönderilir. Düğünler Perşembe

günü başlar Pazar günü biter. Perşembe

günü oğlan evine bayrak dikilir.

Düğünler davul zurna eşliğinde yapılır.

Genellikle akşamları gençler toplanır.

Oğlan evinin önünde halay çekerler.

Yaşlılar odada oturur. Kendi aralarında

oyunlar çıkarır, eğlenirler. Odadakilere

çay ikram edilir . Halk hayırlı olsun

demeye gelir; gelenlere şeker ikram

edilir. Cumartesi akşamı oğlan evinin

kadınları toplanır. Kız evine kına

yakmaya giderler. Pazar günü düğüne

gelenlere yemek verilir. Pazar günü

öğleye doğru oğlan araçlara binilerek

kız evine gidilir. Kızın çeyizleri senet

karşılığı yazılarak oğlan evine gider.

Yol üzerinden bir mezarlığın etrafında

dolaşarak ahiret fikri ve evliliğin

mezara kadar olacağı fikri uyandırılır.

Damat adayı kız evine gelin almaya

gitmez. Gelin oğlan evine indirildikten

sonra ,düğün merasimi biter. Bayraklar

evin çatısından indirilir. Davetliler

hediyelerini önceden oğlan evine

verir .Para takacaksa kapalı bir zarfa

koyarak verir. Davetler : Köylüden biri

herhangi bir taşıt aldığı zaman ,yada

başına bir musibet geldiği zaman

köylüden yakınlarını,komşuları ve

imamlarla öğretmenleri iftara çağırır.

Taziyeler :Köylüden biri vefat edince

eğer başka ölen olmazsa kırk gün boyunca

ziyarete gidilir .Gelenlere çay ikram

edilir. Uzaktan gelenlere yemek verilir.

40.gününde yemek verilir . Gelenler

Kur'an okumayı bilirlerse önce oturur

okurlar sonra ayağa kalkıp baş sağlığı

dilerler. Bilmiyorlarsa hiç oturmadan

baş sağlığı dileyip otururlar.

Perşembelik: Perşembe

akşamları,yoksulara ve yabancılara

ekmek,peynir,zeytin yoğurt gibi

yiyecekler verilir. Buna perşembelik

denir. Cuma günleri öğleye kadar

çalışmazlar. Salı günü uzun yolculuğa

çıkmazlar.

f)Giyimleri: Geleneksel bir giyim

anlayışı yoktur. Kadınlar şalvar

giyerler. Başlarını örterler. Kızlar

evleninceye kadar başlarını örtmezler.

Erkekler ceket ,pantolon ve kasket

kullanırlar İhtiyarlar köstekli saat

kullanır. Yelek giyme adeti vardır.



g)Okulla olan münasebetleri: Herhangi

bir resmi işleri olmadıktan sonra okula

pek uğramazlar. Okulda yapılan voleybol

maçını izlemeye ve oynamaya gelenler

olur. Okula yardımcı olmasalar da okulla

günlük hayatlarında Okul köyde ilk

olarak 1952 yılında kurulmuştur.

İlerleyen yılarda iki derslik ilave

edilmiş (1970'lerde )tir. 1994 yılında

köye pilot ilköğretim sıfatıyla ikinci

kademe binası yapılmıştır.

h)Yönetim Durumu: Köy muhtarlıkla

yönetilmektedir. Muhtar ve köylülerin

işbirliği ile köyün yolu,içme suyu

yapılmış,elektrik getirilmiş. Yine köy

halkının katkılarıyla okulun bahçe

duvarı yapılmıştır. Köy halkı tarafından

köye iki tane cami yaptırılmıştır. Köyün

sorunları köy muhtarı , imamlar ve

öğretmenlerin işbirliği ile çözülmeye

çalışılmaktadır.


i)Sağlık Durumu : Zamanında veremden

ölüm vakaları olmuş. Şimdi öyle bir

durum yok .Kış hastalıklarına rastlanır.

Köyün sağlık ocağı olmasına rağmen şu

anda ebe hemşire yoktur. Sağlık Ocağı

hemşireler tarafından lojman olarak

kullanılmaktadır. Doğumlar köyde

yaptırılmaktadır. Acil vakalar şehre

götürülmektedir. Yıllık ölüm sayısı 6-7

civarındadır. Köyün sağlık ocağında daha

önce ebe bulunmuştur.

i)Ulaşım durumu :Köy yolu stabilizedir.

Sarayönü'ne uzaklığı 73 kilometredir.

Konya'ya uzaklığı 127 kilometredir. Köy

otobüsü Pazartesi ,Çarşamba ve Cuma

günlerin sefer yapılmaktadır. Halkın

kalabalıklaştığı ekiş ,nadas, holder ve

şeker gübresi atımında sefer sayısı

artarken 1999'dan beri Kuyulu Sebil

köyünün otobüs olarak yeni köyün

yolcularını alması sebebiyle otobüs

seferleri artık haftada üç günü

geçmemektedir. Otobüs sabah ezanı ile

birlikte köyün içinden yolcularını

toplayarak Sarayönü'ne uğrayıp Konya'ya

gider. Konya'dan köye 12:00 ile 13:00

arası hareket eder. Bunun dışında ulaşım

özel araçlarla sağlanır. Köy Kadıoğlu,

Zaferiye ve Sülüklü'ye 10'ar km.dir.

Örnek köye 7 km, Karabıyık köyüne 5

km.dir. Köyler arsında ulaşım yine özel

araçlarla sağlanır.

j)Haberleşme Durumu: Köyde telefon

santrali ve p.t.t lojmanı bulunmaktadır.

Hemen Hemen her evde telefon

bulunmaktadır. Yolun açık olduğu

zamanlar haftada bir Perşembe günü

postacı gelmektedir. Gazete

bulunmaktadır. Fakat otobüs sipariş

verildiği zaman getirilmektedir. Radyo

ve televizyon yayınları takip

edilebilmektedir. Halkın % 85 inin

televizyonu vardır. Birkaç istisnanın

dışında her evde çanak anten vardır.

Halkı ilgilendiren ilanlar cami

hoparlöründen yapılmaktadır.


k) Aydınlanma :Aydınlanma elektrikle

yapılmaktadır. Elektrik kesildiği

zaman , aydınlanma Gaz lambası ve mum ile yapmaktadır.



l)Yakacak Durumu : Yakacak olarak odun kömür,

tezek ,kerme,saman ve tahıl sapı

kullanılmaktadır. Sobalar tuğlalı ve

kovalıdır. Elektrik sobalarından da

yararlanılır.

m) Dini durum :Köyde köylüler tarafından

yaptırılan iki tane cami vardır. Her caminin

imamı kadroludur. Köy halkı dinine bağlıdır.

Cuma namazına halkın tamamı katılır.


 n)Beslenme Durumu : Besin maddeleri olarak

köyde süt , yoğurt,

peynir,çökelek ,yağ,mercimek ve yumurtadır.

Bunun dışındaki besin maddeleri satın alınır.

Yemek pişirmek için tüp gaz kullalınılır.

Elektrik ocağından da yararlanılır. Yemekler

yerde ve kapda yenir .Öğle yemeğinin terk

edildiği gözlenmektedir. Bu yüzden

öğrencilerin beslenme sorunları

olabilmektedir.


o)Temizlik Evler yılda bir iki defa badana

yapılır. Lağım ve kanalizyon yoktur. Genel

olarak haftada bir defa banyo yapılır. Bir çok

evde banyo yoktur. Banyo için büyük leğenler

kullanılır.


p)Köye getirilmiş Devlet Hizmetleri ve Halkın

bundan Yararlanmaları : Köye okul 1952 yılında

yapılmıştır.1970'li yıllarda iki derslik ilave

edilmiş.1994'de ikinci kademe binası

yapılmıştır. Yol stabilize olarak 1973 yılında

açılmıştır. Yol halen stabilizedir. Karlı ve

yağmurlu havalarda ulaşım aksamaktadır.

Elektrik köye 1975 yılında getirilmiştir. İçme

suyu şebekesi 1982 yılında döşenmiş ve her eve

içme suyu götürülmüştür. Ayrıca hemen her evin

bir su kuyusu vardır. Köyde iki tanede çeşme

vardır.1998 yılında içme suyu içme suyu

ulaşmayan yerler ilave şebeke ve su deposu

yapılmıştır. Sağlık ocağı 1980'li yıllarda

yapılmış,ebe gelmiştir.Şu anda ebe yoktur.

P.T.T. binası ve lojmanı bulunmaktadır. Oda

1980'li yıllarda yapılmıştır.

EKONOMİK DURUM


A)Geçim kaynakları ve Ürünler : Tarım Köy

halkı tarım ve hayvancılıkla geçimini

sağlamaktadır. Buğday ,arpa,yulaf,yeşil

mercimek ve nohut ekilmektedir. Köyün ekilen

arazisi 57.000 dekardır.20.000 dekarda mera

vardır.1966 yılında köylüye toprak

komisyonundan sonra hane sahibi olanların

toprakları yoktur. Akarsu olmadığı için meyve

sebzecilik yapılmamaktadır. Hayvancılık : Her

hane halkının en az bir ineği vardır. Yine her

hane tarafından 50-250 arasında değişen

oranlarda koyun yetiştiriciliği yapılmaktadır.

Dana yetiştiren aileler de bulunmaktadır.

Hayvancılık ilkel ahırlarda yapılmakta olup

modern besicilik yoktur.


B)Diğer geçim kaynakları: Tarım ve

hayvancılığın dışında nakliyecilikle

uğraşanlarda vardır.


c)Geçim Durumu ve Ailelerin Yıllık gelir

Ortalaması: Çok ciddi anlamda geçim sıkıntısı

çeken hane yoktur. En düşük geliri olan 1.200

milyon Tl. civarında gelir sahibidir.(2000)

D)Eline ihtiyaç üzerinde gelir geçmesi

durumunda Konya'dan daire alma yada kamyon

satın alma biçiminde yatırım araçları

kullanılmaktadır. Parayı besiciliğe

bağlayanlarda vardır.

EĞİTİM - ÖĞRETİM DURUMU


Okuma yazma bilenler %80, bilmeyenler %20

civarındadır. 1981-1982 eğitim ve öğretim yılında Atatürk'ün 100. Doğum yılı nedeniyle


okulda okuma-yazma kursu açılmış olup 106

kadın 18 erkeğe okuma yazma belgesi

verilmiştir.40-50 kişi ilkokulu dışardan

bitirilmiştir. Köydeki ilköğretim okulu 1997

tarihinden itibaren mezun vermeye başlamıştır.8

yıllık zorunlu eğitime köylünün yarısı itibar

etmemiş gözükmektedir. Yüksek eğitimi yaklaşık

10 kişi bitirmiştir.


SOSYAL DURUM VE DİĞER GÖZLEMLER

Köylü gitgide şehirli bir tarzda yaşama

yönelmektedir. Evlenme yaşı yukarı çıkmıştır.

Nüfus artış hızı durmuştur. Bunda küçülen

tarım arazileri ve baş gösteren işsizlik

sorunları etkili olmuştur. Köyde işsiz genç

nüfusta büyük bir artış vardır. Konya'da

kunduracılık sektöründe çalışan gençlerin

büyük bir kısmı köye göçmüştür. Köyden kente

kentten köye göç hala devam etmektedir.1997 yılına göre şimdi köydeki hane sayısında yaklaşık 10 hanelik bir artış gözlenmektedir.

Köylüler boş zamanları kahvede oturarak ya da

avcılık yaparak geçirirler. Tarlada kadınlar

çalışmazlar. Başkasının işinde çalışmayı ayıp

sayarlar. Ameleciliği kesinlikle yapmazlar.

Köylünün ekonomik durumunu temelinden sarsan

Harmana alış-veriş işi insanları devamlı

olarak borçlu durumda yaşar hale getirmiştir.

Son yıllarda toprak damlı, evler çatılan makta

evlerin pencereleri kapıları demir kapakla

kapatılıp boyanarak badanalanarak yada çeşitli

sıvalarla sıvanarak bakımlı bakımlı ve

gösterişli hale getirilmektedir. Köydeki ağaç

sevgisi giderek artmaktadır.